Marte spesialiserte seg på sosiale medier. Nå jobber hun i Adresseavisen

– Medierådgiver var en perfekt stilling for meg etter utdanningen

Etter å ha tatt en bachelorgrad i markedskommunikasjon på BI var det midt i blinken for Marte Melhus (27) å få foten inn i markedsavdelingen i Adresseavisen.

For tre år siden var Marte ferdig utdannet ved Handelshøyskolen BI. Og etter å ha blitt tipset om en ledig stilling i Adresseavisen som medierådgiver var hun rask med å sende i vei en søknad.

– Jeg er veldig fornøyd med at jeg startet karrieren med å hoppe rett inn i et såpass etablert mediehus som Adresseavisen. Her har jeg store utviklingsmuligheter, sier Marte.

På BI spesialiserte hun seg på sosiale medier, og det får hun dratt god nytte av i jobben.

Gode løsninger for kunder

For å kunne være en god medierådgiver er det avgjørende å følge med på den digitale utviklingen – for ting endrer seg fort i mediebransjen.

Martes jobb består hovedsakelig av å lage markedsstrategier for kunder som ønsker å være synlig i Adresseavisens kanaler.

I tillegg rådgiver jeg bedrifter med å finne markedsmuligheter i eksterne kanaler, som for eksempel nettsider til bedrifter og markedsføring på sosiale medier. Jeg har også møter med kunder, booker kampanjer og følger dem opp med rapportering.

Marte jobber på annonsemarked, og der samarbeider de tett med blant annet grafiske designere, medieanalytikere og innholdsprodusenter. Alle med et felles mål: utarbeide gode markedsstrategier og hjelpe kunder med merkevarebygging.

Støtte til kunnskapsutvikling

Som medierådgiver får Marte jobbe med hele markedsføringsspekteret. Og for å kunne utvikle seg i sitt fagfelt har Adresseavisen gitt henne støtte til å ta et ekstra fag på BI.

– Jeg har fått støtte fra jobben sitt utdanningsfond, slik at jeg kan ta et fag i prosjektledelse på BI. Det setter jeg stor pris på, og det gir meg motivasjon og ikke minst muligheten til å bygge karriere i denne bransjen – i Adresseavisen, sier Marte fornøyd.

– Hva er det beste med å jobbe i Adresseavisen?

– Det er et godt arbeidsmiljø, og vi er privilegert som får jobbe i et nybygg med fine lokaler – midt i byen! Jeg er også glad for at jeg jobber i et regionalt ledende mediehus. Vi tenker stadig fremover, og finner nye løsninger på det vi ønsker å være best på; nemlig å være en ledende nyhetsformidler og markedsfører, forteller Marte med et smil.